torstai 1. tammikuuta 2009

Uusi vuosi, uudet kujeet

Tervetuloa uusi vuosi ja tervetuloa kirjoittajat joulupöydistä pian alkaville härkäviikoille.

Kuoroissa alkaa heti hurja meno: kootaan uusia nuotteja kansioon, keksitään nimiä konserteille, tehdään matkasuunnitelmia ja markkinoidaan kuoroa..

Siitäpä tuli mieleeni, mitä Kari Turunen, Kulkusten entinen johtaja, pohtii Sulasol-lehdessä 5/2008: "Kuoroa pitäisi markkinoida johtajien kautta". Kuinkahan tämä asia käytännössä on ja toimii? Luulen, että markkinointi johtajan kautta toimii oikein hyvin silloin, kun kuoronjohtajalla on vain yksi kuoro tarjottavana, mutta kiinnostaisi tietää, miten asia hoituu, kun kuoronjohtajalla on useampi kuoro johdettavanaan.

Joka tapauksessa Kulkusissa vuoden 2009 suunnitelmia kootaan parhaillaan ja pian ne ovat luettavissa kotisivuilla.

5 kommenttia:

turunka kirjoitti...

Jotenkin tämän maailman huumoritajua kuvaa, että se lause, joka haastattelussa ei oikein mennyt sanojeni mukaisesti, herättää eniten kiinnostusta. Ensinnäkin lauseen konteksti oli seuraava: lauluyhtyeet ovat ohittaneet suosiossa kuorot osin siksi, että ne on helpompi personifioida - niiden laulajat voi tuntea ulkonäöltä ja jopa nimeltä. Kuoro on väistämättä tässä suhteessa anonyymi. Niinpä sitten esitin kysymyksen: "pitäisiköhän kuoroja markkinoida sen yhden näkyvän ja erottuvan hahmon, johtajan, kautta ja avulla?". Ja lisäsin: "Meille suomalaisille se on ainakin tähän asti ollut aika vieras käytäntö."

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos kommentista, turunka. Taas toimi Murphyn laki vai mikä se oli eli väärinkäsitys lähti liikkeelle. Kuorojen markkinointi ei ole aivan helppoa eikä siihen taida kenelläkään olla yleispätevää reseptiä. Seniorikulkusissa saamme omistaa kuoronjohjamme, onni meille.

Marjaliisa kirjoitti...

Että markkinointi? Wikipediasta lainaus "Markkinointi on vaihdantaan perustuva yritystoiminnan näkökulma. Markkinoinnin tarkoitus on luoda arvoa asiakkaalle ja voittoa yritykselle.... Operatiivinen markkinointi tähtää yleensä uusien asiakkaiden hankintaan tai nykyisten asiakkaiden tyytyväisyyden parantamiseen ja aktivoimiseen..." LY Turussa osaa ainakin asiakastyytyväisyyden: sama kuoro samoissa bileissä vuositolkulla. En kyllä yhtään kadehdi: joulurauhan vastaanotto kotisohvalla on ihan jees..

Harmaaparta kirjoitti...

Kuoron - kuten minkä tahansa tuotteen - markkinointi on helpompaa jos se voidaan mielikuvissa yhdistää johonkin tiettyyn asiaan. Jos siis LY tunnetaan siitä että samat (vanhatkin) ukot laulavat televisiossa samoja lauluja Vanhalla Suurtorilla jouluaattona, niin se on varmaan heille eduksi. Joku brändi pitää olla, olkoon sitten vaikka "joulurauhakuoro".

Jos kuoro voi voimakkaasti personifioitua tunnettuun johtajaansa, niin se on myös hyvä juttu. Esimerkiksi: "Ai, se Sadun kuoro." Eikö Tapiolan kuoro ollut pitkään Erkki Pohjolan kuoro? Turunka osaisi varmaan antaa ulkomailta hyviä esimerkkejä. Ainakin niitä löytyy orkesterien ja kapellimestarien "symbioosista". Straussin orkesteri tunnettiin johtajansa nimellä.

Anonyymi kirjoitti...

Harmaaparta puhuu viisaasti. Seniorikulkuset tunnetaan täällä jo Kankaan kuorona. Senioreissa ei kukaan kykenisi markkinoimaan kuoroa niin kuin hyvänä johtajana tunnettu Kangas. Kulkusille tulee käymään samoin: "Se Luukkosen sekakuoro", ennustan!